رد کردن پیوندها
انواع گرایش‌های غواصی

11 تا از انواع گرایش‌های غواصی

معمولا افرادی که قصد شروع یادگیری غواصی را دارند، به علت تنوع بالای انواع گرایش‌های غواصی سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند که دقیقا باید از کجا آغاز کنند. غواصی دنیای وسیعی با 17 نوع مختلف است. مانند هر رشته دیگری، بهتر است قبل از آن که تصمیم بگیرید وارد کدام حوزه شوید. در ابتدا به خوبی با سبک‌های مختلف آشنا شوید و با توجه به علایق و اهدافتان یکی از سبک‌های غواصی را انتخاب کنید. انواع سبک‌های غواصی، بر اساس عواملی مانند عمق، هدف غواصی، تجهیزات مورد نیاز و محیط دسته‌بندی می‌شوند.

  • دسته‌بندی بر اساس تجهیزات: غواصی آزاد – غواصی اسکوبا – غواصی با تامین اکسیژن از سطح
  • دسته‌بندی بر‌ اساس عمق: غواصی کم‌عمق – غواصی عمیق – غواصی تکنیکی
  • دسته‌بندی بر‌ اساس محیط: غواصی در آب‌های آزاد – غواصی در غار – غواصی در کشتی‌های غرق‌شده – غواصی در یخ – غواصی در شب
  • دسته‌بندی بر‌ اساس هدف: غواصی تفریحی – غواصی نظامی – غواصی علمی – شکار زیر آب – عکاسی زیر آب

 

11 مورد از انواع گرایش‌های غواصی

در ادامه، 11 مورد از انواع گرایش های غواصی که شهرت بیشتری دارند را بطور کامل معرفی کرده‌ایم:

  • غواصی آزاد

غواصی آزاد قدیمی‌ترین نوع غواصی است که بدون استفاده از تجهیزات اسکوبا انجام می‌شود. غواصان با توانایی نگه داشتن نفس برای مدت طولانی به کاوش دنیای زیر آب می‌پردازند.

  • غواصی اسکوبا

غواصی اسکوبا رایج‌ترین نوع غواصی است که با استفاده از تجهیزات اسکوبا انجام می‌شود و به غواصان امکان می‌دهد برای مدت طولانی زیر آب نفس بکشند. این تجهیزات شامل فین غواصی، ماسک، جلیقه، رگلاتور غواصی و… است. شما می‌توانید از وب‌سایت آموزش غواصی آپام برای خرید تجهیزات غواصی خود اقدام کنید.

 

انواع گرایش‌های غواصی

 

  • غواصی با تأمین اکسیژن از سطح

غواصی با تأمین سطحی نوعی غواصی است که در آن گاز تنفسی غواص از سطح آب و با یک شلنگ بلند تأمین می‌شود. این نوع غواصی، غواصان را به فضانوردان زیر آب تبدیل می‌کند. غواصان تجاری و تکنیکی به دلیل زمان طولانی‌تر غواصی و دسترسی به اعماق بیشتر، این روش را ترجیح می‌دهند. غواصی با تأمین اکسیژن از سطح، به شما امکان می‌دهد تا شبیه به یک زیر‌دریایی، به عمیق‌ترین نقاط دریا سفر کنید. طبیعتا در این نوع غواصی، این امکان وجود دارد که برای مدت طولانی‌تری زیر آب بمانید.

  • غواصی کم‌عمق

غواصی کم‌عمق به غواصی تا عمق ۶۰ فوت (حدود ۱۸ متر) یا کمتر گفته می‌شود. این نوع غواصی رایج‌ترین نوع برای غواصان تفریحی است، زیرا نسبتاً ایمن است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. دوره‌های غواصی کم‌عمق بر مهارت‌های پایه مانند کنترل شناوری و ارتباط زیر آب تمرکز دارند. این نوع غواصی برای کسانی مناسب است که به دنبال تجربه‌ای آرامش‌بخش در زیر آب هستند و تمایلی به سطوح حرفه‌ای‌تر غواصی ندارند.

  • غواصی عمیق

غواصی عمیق به غواصی تا عمق ۶۰ تا ۱۳۰ فوت (حدود ۱۸ تا ۴۰ متر) گفته می‌شود.

این نوع غواصی نیاز به تجهیزات و آموزش‌های خاص‌تری نسبت به غواصی کم‌عمق دارد. زیرا خطرناک‌تر است و در صورت عدم انجام صحیح می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. اما مراقب باشید، این نوع غواصی برای افرادی که بیماری‌های قلبی دارند، به‌هیچ‌وجه مناسب نیست. غواصی عمیق یک سفر به ناشناخته‌ها است، جایی که نور کاهش می‌یابد و تنفس سخت‌تر می‌شود.

اگر غواصی عمیق، سبکی است که به آن علاقه دارید، می‌توانید در دوره آموزش غواصی عمیق آپام شرکت کنید.

  • غواصی تکنیکی

غواصی تکنیکی مثل نسخه ورزشی غواصی است. این نوع، برای کسانی است که می‌خواهند واقعاً به عمق بروند یا از ابزارهای پیشرفته استفاده کنند. در غواصی تکنیکی ما در مورد عمق‌های بیشتر از ۱۳۰ فوت (حدود ۴۰ متر) صحبت می‌کنیم! غواصی تکنیکی خطرناک‌ترین نوع غواصی است و نیاز به آموزش و تجربه گسترده‌ای دارد.

یکی از برترین مکان‌ها برای علاقمندان به غواصی تکنیکی، Blue Hole در مصر است. این نوع غواصی مانند نسخه پرریسک‌تر غواصی معمولی است. اما نکته اینجاست که برای همه مناسب نیست و شما به آموزش جدی نیاز دارید.

 

گرایش‌های غواصی

 

  • غواصی در آب‌های آزاد

غواصی در آب‌های آزاد، یکی از رایج‌ترین گرایش‌های غواصی است. جایی که شما به دریاچه‌ها، اقیانوس‌ها و دریاها می‌روید. غواصی در آب‌های آزاد، یک حوزه نسبتا ایمن در غواصی است، اما امکان‌ دارد گاهی اوقات با چالش‌هایی مانند جریان‌های‌ خطرناک، امواج‌ شدید و… روبرو شوید.

  • غواصی در غار

غواصی در غار، همانطور که از نام آن پیداست، یکی از گرایش‌های غواصی است که در آن غواصان به کاوش در غارهای زیر آب می‌پردازند. تصور کنید که غارهایی در زیر آب با فضاهای تنگ و دید کم را کاوش می‌کنید. غواصی در غار، یک حوزه با ریسک بسیار بالاست و نیاز به آموزش و تجربه زیادی دارد.

ریزش غار و گل‌آلود شدن آب، از رایج‌ترین خطراتی هستند که امکان دارد در این نوع از غواصی با آن‌ها مواجه شوید. غواصانی که به کاوش در غار‌های زیر آب می‌پردازند، باید به مهارت‌های ویژه‌ای مانند تکنیک‌های زیر آب مسلط باشند. غواصی در غار، حوزه‌ای است که مناسب همه‌ افراد نیست، بلکه برای کسانی است که عاشق هیجان و کشف ناشناخته‌ها هستند.

  • غواصی در کشتی‌های غرق شده

غواصی در مغروقه‌ها مانند کاوش در موزه‌های زیر آبی پر از کشتی‌ها و سازه‌های غرق شده است که هر کدام داستانی برای گفتن دارند. غواصی در کشتی‌های غرق شده می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش و جذاب، اما در‌ عین حال خطرناک باشد. در نتیجه، حتما باید برای آشنایی با تکنیک‌های این سبک، دوره آموزش غواصی در کشتی های غرق شده را بگذرانید. هنگام غواصی در کشتی های غرق شده، باید مراقب لبه‌های تیز فلزی و امکان گیر افتادن در لاشه کشتی‌ باشید.

  • غواصی شبانه

غواصی شبانه، نوعی خاص از گرایش‌های غواصی است که پس از غروب آفتاب انجام می‌شود. این غواصی می‌تواند تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش باشد، چرا که به شما امکان می‌دهد تا دنیای زیر آب را بدون نور و با نگاهی کاملاً جدید کشف کنید. برخلاف غواصی در روز، دید در شب بسیار محدودتر است و با دنیایی کاملاً متفاوت از زیر آب روبرو خواهید شد. برای غواصی شبانه شما نیاز به مدرک غواصی شبانه بین‌المللی دارید که می‌توانید با شرکت در دوره آموزش غواصی در شب مدرسه غواصی آپام آن را کسب کنید.

برای دیدن در شب به چراغ‌های مخصوص نیاز دارید و برخورد با جانوران دریایی در این زمان قابل پیش‌بینی نیست. غواصی شبانه برای کسانی است که می‌خواهند هیجان بیشتری را در اقیانوس تجربه کنند.

  • عکاسی زیر آب

عکاسی زیر آب، روشی برای ثبت زیبایی‌های اقیانوس و به اشتراک گذاشتن این دنیای سحرآمیز با دیگران است. این فعالیت، غواصی را به یک هنر تبدیل می‌کند. رضایت و لذت در این نوع عکاسی، از ثبت لحظات ناب در دنیای زیر آب و ثبت تصاویری خیره‌کننده حاصل می‌شود. عکاسی زیر آب هم یکی از محبوب‌ترین گرایش‌های غواصی است. 

برای شروع عکاسی زیر آب، به یک دوربین ضد آب نیاز دارید. با داشتن تجهیزات مناسب می‌توانید به خلق تصاویری ماندگار از دنیای زیر آب بپردازید. خطرات احتمالی در این نوع عکاسی شامل آسیب رسیدن به تجهیزات است، اما با مراقبت صحیح از دوربین و رعایت نکات ایمنی در زیر آب، می‌توان این خطرات را به حداقل رساند.

علاوه بر تجهیزات مناسب، شرکت در دوره آموزشی عکاسی در زیر آب به ارتقای مهارت‌های شما کمک شایانی می‌کند. در این دوره‌ها با تکنیک‌های عکاسی در محیط زیر آب، نحوه صحیح تنظیمات دوربین و نورپردازی زیر آب آشنا خواهید شد.

مالدیو، زنگبار و اندونزی از برترین نقاط دنیا برای عکاسی زیر آب هستند، که بخاطر داشتن آب‌های زلال و گونه‌های جانوری دریایی رنگارنگ شهرت دارند.

 

مدارک تخصصی غواصی

غواصی فراتر از یک فعالیت تفریحی ساده است. با کسب مدارک تخصصی غواصی، می‌توانید مهارت‌های خود را ارتقا‌ دهید، به عمق بیشتری نفوذ کنید و تجربیات هیجان انگیزتری خلق کنید. در این بخش، انواع مدارک تخصصی غواصی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • غواص پیشرفته آب‌های آزاد (Advanced Open Water Diver): این مدرک بر پایه مهارت‌های آموخته شده در دوره آموزش غواصی آب‌های آزاد بنا شده و به شما امکان غواصی تا عمق ۳۰ متری (۱۰۰ فوتی) را می‌دهد.
  • غواصی عمیق (Deep Diving): در دوره غواصی عمیق، شما نحوه غواصی در عمق بیش از ۴۰ متر (۱۳۰ فوتی) را آموزش می‌بینید. افراد در این دوره، مهارت‌هایی مانند پیشگیری از بیماری نارسایی (Decompression Sickness) و مسیریابی در آب‌های عمیق را نیز فرا می‌گیرند.
  • راهنمای غواصی (Divemaster): با گذراندن دوره راهنمای غواصی، صلاحیت هدایت گروه‌های غواصی تفریحی در زیر آب را به‌دست می‌آورید. دانشجویان این دوره، مهارت‌هایی مانند برنامه‌ریزی غواصی، برگزاری جلسه توجیهی قبل از غواصی و هدایت گروه در زیر آب را فرا می‌گیرند.

توجه داشته باشید که این لیست جامع نبوده و مدارک تخصصی دیگری نیز در این حوزه غواصی وجود دارد که می‌توانید در بخش آموزش غواصی وب‌سایت مدرسه غواصی آپام لیست کامل آن‌ها بعلاوه دوره‌ها را مشاهده کنید.

 

جمع‌بندی

همانطور که دیدید، انواع گرایش‌های غواصی تنوع بالایی دارند و هر کدام نیازمند مهارت و تجهیزات خاص خود هستند. فرقی نمی‌کند به دنبال هیجان کاوش در غار‌های ناشناخته باشید و یا عکاسی از موجودات اعماق اقیانوس برایتان جذاب باشد، قطعا نوعی از غواصی وجود دارد که علایق‌تان را برآورده کند. مهم‌ترین نکته این است که پس از انتخاب سبک مورد نظر، با شرکت در یک دوره غواصی معتبر، آموزش ببینید.

 

سوالات متداول

  • مناسب‌ترین حوزه غواصی برای افراد مبتدی کدام سبک است؟

توصیه می‌کنیم اگر هیچ تجربه‌‌ای در غواصی ندارید، ابتدا با شرکت در دوره غواصی آب‌های آزاد آغاز کنید. ما در آپام این دوره را با مجرب‌ترین اساتید برگزار می‌کنیم.

  • کم‌خطر‌ترین سبک غواصی کدام سبک است؟

غواصی اسکوبا تفریحی (Recreational Scuba Diving) در آب‌های کم عمق و آرام معمولا به عنوان کم‌خطر‌ترین سبک غواصی شناخته می‌شود.

پیام بگذارید